وأنا يا أمي فقدت نور عيني/خالد عبد الرحمن

 يا أمي سامحيني 


وفجئه لأقيتها بتناديني إبني ضنايا ونن عيني 


انت خلاص قررت تمشي طيب حبيبي


انا مش هغصب عليك بس مهلك عليا أملي عيني 


ممكن تكون دي المره الاخيره عيني تشوف عيناك 


وإيدي تلمس إيديك بتناديني وعينها ملياها الدموع 


اخذت شنطتي وقررت أمشي وبدأت رحلتي مع الطريق  


وأنا سامع صوتها بينادين إبني حبيبي وضي عيني 


وطول الطريق صورتها وهي بتبكي مابتفرقش عيني 


غصب عني ياأمي الدنيا خنقاني ومسيري ارجعلك 


يا أمي تاني ودار بي الزمان ورحلتي طالت من مكان لمكان 


وجمعت كتير من المال قررت ارجع لأمي واترمي في حضنها 


وبدأت رحلت الرجوع وأنا حاسس بطول الطريق 


وبحلم لما اوصلك ياأمي واترمي في أحضنك


وأركع تحت أقدامك وأبوس التراب اللي واقفه عليه 


راح اعوضك عن سنين الشقاء يانور العين 


وصلت لبلدي وحاسس إن كل شيء حتى الهواء اتغير 


قلبي بقى مقبوض وجريت على باب بيتنا وانا ملهوف 


لقيت على بابه  قفل مرت عليه السنين صرخت وناديت  


بأعلى صوتي افتحي ياأمي يانور عيني خلاص انا جيت 


خرجت جيراني وقالولي. بتنادي مين 


من بعد سفرك قفلت على نفسها وماتت


من حزنها على حته من قلبها سبها وهاجر عنها 


رميت كل شيء وجريت على قبرها وبكيت 


وقلت ياأمي جاوبيني هينفع بإيه المال


 


((خالد عبدالرحمن))

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

يا عازف العود… .. الشاعر والمبدع علي جابر الكريطي

يا ساقي الورد لطفا بقلم الشاعر هشام كريديح

انتي وتيني // بقلم الشاعر عبد السلام حلوم