من كثر اساكي بقلم الشاعر المتألق محمد السعيد

 من كتر أساكي وأدنتك لحنين جوايا بيندهلك 

 بطلت أبعت 

لعينيكى سلام 

بطلت  أسال عن احوالك

عن كوابيس قلبك واحلامك

 من يوم مابعدتى

سنين عني ونسجتى الالام

اصعب احساس انى اشوفك 

واكدب كام نظرة لعينيك 

انك كرهانى  وزعلانة انى قابلتك 

أو  كان بينا فى طريقنا  غرام 

الورد فى خدك لو فاكرة

كام مرة بعت لى بريحته كلام 

واذا  كنت سكرت فى تنهيده

ف ده شئ وارد

افضل دايخ لسنين قدام

وما افوقش الا فى حواديت

عينيك وب رمشك 

ياما صابتنى سهام 

حكايات لو هااحكى فى تفاصيك

هااحتاج لمنصة تسد الغام

ف انا ساكت  صابر وهقولك 

ف الشعر ومفيش على قلبي وروحى ملام

القمر الساكن فى عيونك 

كنت بشوفه  بيصفى  فى امطار من حزنك 

ويعبي احلام 

على انى هاازفك يوم صتفة

ونقول عا الدنيا حبيبتي سلام 

كداب الحب وايامه

كداب لو قولت فى يوم  بعدك 

انا كنت تمام 

او انى مع الحرج نسيتك -

او بيني وبين الفرح بيبان

اشواك الوردة فى كراستى

خلت على سطر حروف قلبي 

اكبر غليان 

فا بقيت كاره همسات ضلك

لو طلت شمش الكون ب أمان 

انا ذيك رافض يجمعنا 

اى محاولة غير شوق نسيان 

وهاابطل احبك 

من قلبي 

واكتب اسف  

لو ظهرت مرة حروف أسمك 

فوق سطر قصيدتى 

اكيد دى حروف من اخوات كان

للحب اطباع وحالات بتبان

ممكن احبك واخصمك تانى واصلحك 

واعلن رفضي لو حتى كلام 

لكن عندك فى القلب حكاوى 

 بتندهلك كداب لو قلت فى موج

 ‏حبك.  انا مش غرقان 

 ‏                 محمد السعيد

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

يا عازف العود… .. الشاعر والمبدع علي جابر الكريطي

يا ساقي الورد لطفا بقلم الشاعر هشام كريديح

انتي وتيني // بقلم الشاعر عبد السلام حلوم